CALENDARI DEL 2002: Gaudí
2002
|
||||
|
Parc
Güell
1900 |
|||
Palau
Güell
1886 c/ Nou de la Rambla, 3-5 |
||||
L’atrevit escut
de Catalunya del Palau Güell, en el qual les quatre barres, en forma
helicoïdal, es veuen reforçades amb tentacles que s’estenen
com arrels poderoses arrapades a la paret, és coronat per un elm
de viril força guerrera, damunt del qual hi ha una àliga
que planta cara sense claudicar.
Tot plegat és un compendi, no gens difícil de llegir, del criteri polític que va deixar-nos com a herència l’immortal arquitecte de Reus. |
||||
|
|
|
|
|
Casa
Josep Batlló
1907 Passeig de Gràcia, 43 |
||||
|
|
|
|
|
Casa
Pere Milà - La Pedrera
1906-1908 Passeig de Gràcia, 92 |
||||
|
|
|
|
|
Bell
Esguard
1902 c/. Bellesguard, 16-20 |
||||
|
|
|
|
|
|
Enclavada en el mateix solar on el rei
Martí l'Humà va fer construir el 1408
una casa de camp, i edificat sobre les seves runes, Gaudí edificà aquesta casa. |
|
||
L’any
1909, Gaudí va acabar l’obra, celebrant així el 500 aniversari
del matrimoni del rei Martí amb Margarida de Prades, a Bell Esguard.
Els peixos amb les Quatre Barres a l'entrada
recorden la frase de Ramon
|
||||
Casa
Calvet
1900 c/ Casp 48, BCN |
||||
Uns
espectaculars picadors de porta a la casa Calvet (on també vestíbuls
i escala són plens de pintures nacionalistes), dissenyats i realitzats
per Antoni Gaudí: representen una xinxa o qualsevol mena de paràsit
(el mal), sobre un camp llaurat, simbolitzat per quatre cavallons formant
les quatre barres.
El forçut picador, una creu (el bé), aplasta la xinxa. |
||||
|
|
|
|
|
Sagrada
Família
1883 |
||||
|
|
|
|
|
|
El 1861
el pare Josep Manyanet va proposar al bisbe d’Urgell, Josep Caixal, la
construcció d’un temple a la Sagrada Família a Barcelona.
El 1881, l’associació de devots de Sant Josep, havia comprat una illa de cases. En aquest solar volien construir una església dedicada a la Sagrada Família. Darrere el projecte existia un propòsit polític. Volien que servis de protesta contra la creixent industrialització i la pèrdua dels valors (ara potser a això li diríem globalització). |
|||
Quan
li van preguntar on havia trobat el model de l’ase de la Fugida d'Egipte
de la façana del naixement, va explicar "em van portar els millors
ases de Barcelona, i vaig veure el d’una venedora de sabó que quasi
arrossegaba el cap per terra"
Ràpidament va treure motlles en escaiola d'aquell ase. El dramatisme que Gaudí volia ha estat magníficament seguit per l'escultor Subirachs, i alhora també ha captat la visió nacionalista del monument, com es pot apreciar al poema del llibre “La pell de brau” de Salvador Espriu que hi ha a la porta de la Passió : |
A
vegades és necessari i forçós
que un home mori per un poble, però mai no ha de morir tot un poble per un home sol: recorda sempre això, Sepharad.
Que la pluja caigui a poc a poc en els sembrats i l'aire passi com una estesa mà suau i molt benigna damunt els amples camps. Que Sepharad visqui eternament
|
|||
Les torres recorden els Castells Humans
tan típics del país.
A part de la lectura nacional en l'edificació,
també té una lectura per fases en
|
||||
projectes no realitzats | ||||
Hi ha projectes que no va arribar a realitzar mai , i dels quals, per exemple, només en queda la coneguda intenció de fer una bandera de Catalunya de més de vint metres d’alçada, realitzada en mosaic i sobreposada a una roca de Montserrat, amb una campana monumental feta per subscripció de tota la terra catalana, com ell mateix va dir. | ||||
O algun
disseny com ara, segons Ràfols, el dels vuit fanals monumentals
(observi’s l’alçada d’un home en relació a les seves dimensions)
que es volien posar l’any, 1880, en un passeig de Barcelona a prop del
mar.
Havia de ser un permanent i solemne homenatge als grans almiralls de la marina catalana i als prohoms de la nostra nació que varen legislar, tal com el mateix Gaudí escrivia l’any 1878: «lleis que encara avui es consideren com a veritables models a les nacions més avançades i que guarden, com un tresor, les cartes de navegació dels mars catalans». |
||||
La “cosa” que hi ha ara on Gaudí volia col.locar els fanals dels Almiralls. | ||||
També
el 1907, va proposar la realització d’un gegantí rellotge
de sol, com a monument per a celebrar l’aniversari del naixement del rei
Jaume I, Conqueridor de Valencia i Mallorca.
El 1910 va proposar l’elaboració de diversos projectes per a celebrar el 100 aniversari del naixement del filòsof català Jaume Balmes. L'Ajuntament els va retallar encarregant-li només dos fanals, que van ser retirats l'any 1924. |
||||
Projecte
d’embarcador de Gaudí i fotografia de l’actual al port de Barcelona |
||||
Projecte de Hotel per a New York City. | ||||
ANECDOTARI |
||||
Polèmica
que va sostenir Antoni Gaudí amb uns policies espanyols el dia
11 de setembre del 1924: -¿Qué pasa? ¿No sabe hablar español? És clar que en sé! –puntualitzà Gaudí- no em dóna la gana parlar-hi. Vaya usted a la mierda. Seria una covardia abandonar la meva llengua en un moment de persecució. Vaya usted a la mierda- repetí el “jefe” Després el va fer agafar pels guàrdies que comandava. Amb rapidesa, com si es tractés d’enxampar un criminal molt perillós van subjectar-lo violentament, mentre el “jefe” sentenciava: Queda detenido! Més tard, ja en la comissaria de policia, tal com ha investigat minuciosament, varen interrogar l’arquitecte Antoni Gaudí d’aquesta manera: ¿Cómo se llama usted? Antoni Gaudí. ¿Qué edad tiene usted? 72 anys. ¿Qué profesión? Arquitecte. Pues su profesión le obliga a usted a hablar castellano. La professió d’arquitecte m’obliga a pagar contribució i ja la pago, però no a deixar de parlar la meva llengua. ¿Como se llamava su padre? Francesc Gaudí. ¿Qué es eso de Francesc? Un dels quatre policies que ajudaven el que preguntava va dir, dirigint-se al senyor Gaudí: ¡Si usted no fuese viejo le romperia la cara; sinvergüenza cochino! Jo a vostè no l’insulto i vostè a mi sí.Jo parlo la meva llengua... El senyor Valls (detingut conjuntament amb Antoni Gaudí) diu en castellà: El señor Gaudí està en su perfecto derecho hablando en catalan. El “jefe” de policia: Ve usted, señor Gaudí, como su compañero habla el castellano. Sí, ja ho veig; però jo en tinc prou amb la meva llengua. La policia espanyola va detenir-lo i el van tancar al calabós per haver-se negat a parlar-los en castellà –Gaudí tenia ja 72 anys-.» La situació era dramàtica; els amics íntims de l’arquitecte hagueren de pagar una multa per treure’l d’aquella masmorra. Joan Creixell,
Un acudit de Francesc
Pujols
|
«Gaudí
és un dels catalans de volada més vasta que en la nostra
història han
existit. Sobre la seva figura i la seva obra s’està acumulant, provinent de tot el món, un tal interès, una tal curiositat, una massa tan enorme de bibliografia, que en el seu cas tendeix a ser una repetició de Ramon Llull. Ara bé: com més s’eixampla la dimensió universal de Gaudí, amb més claredat va apareixent la seva arrel terrestre catalana, més explícitament es manifesta l’home d’aquest país.» Josep Pla
Alfons XIII,
“Antoni Gaudí es rebel·lava
sempre contra l’esperit servil de certs catalans
Amb bona fe jo vaig fer un gest per
veure si el podia atrapar, però Antoni
Quan els visitants ja van ser fora,
Antoni Gaudí amb el to de renyar-me,
Ricard Opisso
«Observeu que D. Quixot no recobra
el seny fins que és a la platja del
«Recordo que una vegada un em
digué que Catalunya històricament no havia
|
|||
Aquest
any el calendari de la nostra empresa esta dedicat a Antoni Gaudí,
en conmemoració del 150 aniversari del seu naixement.
Hi ha qui diu que ens ha sortit un calendari "massa català", pero nosaltres nomes hem volgut cobrir el buit que totes les institucions fan a aquest apartat de la personalitat de Gaudí. No som nosaltres qui ens passem sino els demes que, com sempre, es queden curts ocultant aquesta faceta que per al propi Gaudí era tant important. Qui aixó fa només utilitza a Gaudí pero en cap cas l'honora. Nosaltres no opinarem de la pretesa religiositat de Gaudí, dons no només no som especialistes en la materia sino que evidentment preferim que sigui sant abans que alguns pastor de les oligarquies o alguna pretesa "reina católica" asesina de qui no penses som ella. El que si creiem perque ho hem vist, es que en tota la seva obra sempre hi ha la signatura de un català universal. |
||||
Nom de la Web | autor | contingut | comentari |
|
Jonathan D. Meltzer | obra gaudiniana | "...Art Nouveau movement in Spain" |
|
Artifice, Inc | Casa Batlló i
Casa Mila, en 3D Model |
the Spanish Art Nouveau |
|
Gaudí & Barcelona Club.
|
"Tours" & botiga | web comercial disfresada de "tribut al mestre" |
www.gaudi2002.bcn.es/ | Web oficial Ajuntament de Barcelona
- Any Gaudí |
||
|
Web oficial Ajuntament de Reus
- Any Gaudí |
||
|
Fundació T.E.S.F. | ||